Monday 25 April 2016

Seoul Korea Part 3(Nami Island & Itaewon)

Korea ke kita...

Hari ketiga di bumi sonata adalah hari paling ditunggu kerana kami akan pergi ke Nami Island(Naminara Republic). Siapa yang tak excited nak pergi melawat tempat penggambaran drama popular Winter Sonata. Seperti biasa kami bersarapan di hostel dan singgah sebentar di GS25(macam 7 eleven) untuk menambah topup kad subway kami sebanyak 5000 won. Tour guide kami Alya beritahu untuk jumpa di stesen Cheongnyangi dan bagi kami direction untuk pergi sendiri. Mula-mula tu cuak juga, yela tak biasa naik train di negara orang takut tersilap jalan sebab janji dengan Alya untuk bertemu pada pukul 10 pagi.

Jalan kaki ke subway

Screenshot apps subway ke stesen Cheongnyangni. Senang je guna apps ni

Tunggu ITX pergi stesen Gapyeong

Bertemu Alya di sini

Dengan map yang diberi kami berjaya juga sampai di stesen Cheongnyangi pada pukul 9.30 pagi. Sempatlah juga kami menangkap gambar dan masuk ke Lotte Mall mencuci mata dalam stesen tersebut. Dalam jam 11.15 baru kami bergerak menaiki ITX ke stesen Gapyeong. Nami island ni kira berada dalam kawasan perkampungan nelayan macam tu sebab tu terpaksa naik train dan tukar train ke ITX. Dari stesen Gapyeong baru naik teksi atau bus untuk pergi ke Nami island.

Vendor mesin dekat subway

Menunggu train

Dalam ITX(train)

Setelah sampai ke stesen Gapyeong, kami menunggu teksi untuk ke Nami island dengan bayaran 1 teksi 3500 won sehala macam tu. Tak jauh pun stesen Gapyeong dengan Nami island kira-kira 10 minit naik teksi. Oh ya kalau naik teksi mestila paling ramai pun 4 orang sahaja tau. Sudah sampai di jeti, Alya tolong belikan tiket feri dan sekali tiket masuk ke Naminara dengan harga 8000 won seorang. Ada 2 alternatif korang nak pergi ke Naminara samada naik feri atau zip wire(macam flying folk). Cuma 10 minit kalau naik teksi dan guna zip wire dalam 3 minit sampai dah Naminara.

Yeah sudah sampai stesen Gapyeong

Dalam teksi

Masa kami sampai Naminara, pokok-pokok masih rentung dan ada sikit je bunga. Cuaca yang sejuk dan berangin membuatkan kami kelaparan. Kami berjalan mencari kedai makan dalam kawasan pulau Nami. Jangan risau semua ada disini termasuk surau. Alya membawa kami makan nasi goncang yang popular di kalangan orang Malaysia. Memang sedap dan habis makanan yang kami order. Nasi goncang tu harga dalam 5 500 won satu dan pancake seafood 10 000 won satu tapi kami semua berkongsi makan jadi takda lah keluar duit banyak.

Tiket masuk Naminara

Makan tengahari nasi goncang

pancake seafood

Gambar penggambaran drama Winter Sonata

Selepas makan tengah hari, kami berjalan-jalan mengelilingi pulau. Korang ada 3 pilihan untuk pusing-pusing pulau pertama jalan kaki(jimat duit), naik basikal(sewa dalam 10 000 won) dan naik train(macam train pergi fun fair tu). So pilihan saya adalah jalan kaki kahkah! jimat duit. Well, jalan kaki pun best dapat singgah makan aiskrim. Hahahaha! Aku ni banyak ngelat sebab singgah kedai je nak beli makanan. Bukan sebab lapar tapi suka nak makan benda yang tiada di Malaysia. Sempatlah aku beli aiskrim perasa melon. Huh, sedapnye sampai kau akan kata takkan dapat di Malaysia rasa sebiji macam ni. Lepas tu, beli air kopi caramel macchiato harga dalam 3000 won dan hotteok inti gula harga 1000 won tak silap (korean pancake). Memang marvellous wei! Lepas tu aku nampak onni jual pau, huh ape lagi terus beli pau kacang merah harga pun murah 1000 won(ala-ala Rm1). Sedap makan pau panas-panas. Dalam jam 3.30 petang kami gerak balik naik feri ke stesen Gapyeong untuk kejar ITX jam 4 petang.
Manjohana

Hotteok(inti gula). Sedap!
Pau kacang merah. Makan panas-panas baru sedap!

Destinasi kami seterusnya adalah Itaewon. Kami merancang solat di Masjid Itaewon dan makan malam di sana. Banyak kali juga kami tukar line subway untuk sampai ke Itaewon. Sampai je Itaewon sudah pukul 5.30 petang dan hari pun hujan rintik-rintik. Terpaksalah kami beli payung di 7 eleven dengan harga 5000 won. Cuaca yang sangat sejuk memang menduga kesabaran. Lepas solat di masjid Seoul, Alya bawa kami makan di kedai Little India untuk makan malam. Kami order nasi beriyani, roti naan, ayam kari dan daging kari. Pergh!!nikmat sangat sebab rasa macam dah lama tak makan ayam:( hahaha. Habis licin kami makan.

Beli payung sebab hujan di Itaewon

Jalan raya yang sibuk

Menuju ke masjid Seoul

Ada pejabat dalam masjid

Masjid di Seoul
Ruang solat

Selesai solat di masjid Seoul

Makan malam nasi beriyani dan roti naan

Lapar
Khusyuk kak diba makan.hehe

Itaewon banyak kedai makan Islam

Singgah beli kebab

Badan pun sudah penat letih, jadi kami berjalan kaki balik pulang ke hostel. Rasa macam lama je nak sampai hostel sebab masing-masing dah penat. Dalam perjalanan balik, kami nampak ada kedai jual buah terus kami beli buah strawberi dengan harga 3 500 won. Murah tu dengan saiz strawberi yag besar dan rasa manis sangat. Sampai hostel terus membersihkan diri dan tidur.