Thursday 25 April 2013

Pulau Redang

Assalammualaikum

Pada kali ini saya berpeluang pergi ke Pulau Redang!wow!!sangat teruja. Pertama kali seumur hidup dapat pergi ke Pulau Redang, sudah jemu dengan Pulau Pangkor dan Pulau Langkawi akhirnya dapat juga ke Pulau yang tercantik.

Memang indah dan cantik dasar lautnya dan persekitarannya. Alhamdulilah!Subhanallah!itu yang mampu saya ucapkan. Terima kasih buat Jabatan Pelajaran Perak yang berjaya membuat lawatan ke sana. Banyak pengalaman baru yang saya belajar di sana seperti mencandat sotong, scuba diving, membawa bot dan lain-lain. Terima kasih buat nelayan dan instruktor yang sangat baik hati dan peramah.

Tak dapat digambarkan kegembiraan saya untuk 'snorkeling' melihat hidupan laut. Memang pada mulanya takut juga tapi bila lagi saya nak merasai pengalaman ini. Bila dah masuk air saya jadi terpegun untuk melihat ikan yang pelbagai jenis dan batu karang yang terbahagi kepada 'hard coral' dan 'soft coral'. Saya juga berpeluang untuk menyentuh ikan-ikan nemo, gamat dan anemon(tempat tinggal ikan nemo). 

Pertama kali menyentuh anemon ia seperti gam yang akan melekat di tangan,menarik!!Itulah ciptaan Allah. Air yang jernih dan pasir pantai yang sangat lembut macam kapas membuat saya teruja bila sampai di Pulau Redang. Minggu ini pula saya akan pergi ke Melaka untuk mengiringi pasukan bola jaring SMGR tempat saya praktikal. Tak sangka masa praktikal ini saya dapat berjalan sambil belajar. Cukup sampai di sini sahaja madah saya sebab nak berkemas pula untuk esok.

Sekian.












No comments: