Sunday 7 July 2013

SAYA SUKA KAMU SENGAL

Assalammualaikum

Ye, saya adalah peminat novel yang tegar. Sanggup berhabis duit untuk baca novel yang disukai. Kali ini saya nak sebarkan cerita tentang novel 'I LOVE YOU STUPID' atau kata lembutnya saya suka awak sengal! hehehe.

Inilah novel yang paling saya suka sepanjang hidup ini. Ini bukan semata novel cinta tapi novel yang penuh pengajaran dan cinta berpaksikan Tuhan. Ye,cinta sesama insan yang berlainan tanah air dan latar belakang. Betapa hebatnya penulis novel ini iaitu MELUR JELITA yang menceritakan kehidupan negara Kemboja.


Selama ini baru saya tahu kita mempunyai saudara seislam yang ditindas dan hidup dalam kemiskinan iaitu Melayu Champ. Kekuatan agama di sana lebih mantap dari negara jiran kita iaitu Indonesia. Kemboja adalah negara yang sangat ketinggalan jauh beberapa tahun dari kita. Semua sistem nak masuk sempadan kemboja hanya guna manual sahaja. Betapa mundurnya negara Kemboja.


Watak dalam cerita ini iaitu Firman adalah seorang lelaki yang tegas dalam prinsipnya. Dia mencintai keluarga, bangsanya dan sanggup meninggalkan kerja di Malaysia untuk kembali ke negaranya Kemboja. Watak heroin dalam novel ini iaitu Iris yang sangat nakal, penuh dengan muslihat, cantik dan baik hati. Iris adalah wanita yang mempuyai hati yang kosong dan sepi serta jauh dari Penciptanya.


Novel ini perlu di baca dengan mata hati kerana novel ini bukan seperti novel SEBENARNYA AKU ISTERI DIA'. Banyak falsafah yang saya dapat dalam novel ini. Jangan lihat pada tajuknya tapi baca dalam isinya. Betapa manusia yang hilang pedoman Islam boleh berubah menjadi lebih baik. 


Walaubagaimanapun baca Al-Quran adalah yang terindah. Sekian



No comments: